Sahabat@Dusun Bayu

Monday, August 17, 2009

Muhasabah Diri Sejenak...

Salam...

Alhamdulillah... Syukur ke hadrat Illah kerana dgn limpah dan izin-Nya, maka aku masih diberi peluang untuk terus bernafas di dunia ini... Dengan izin-Nya juga, aku masih mampu mengecapi nikmat yang diberikan kepadaku... Syukur alhamdulillah...

Untuk entri kali ni, aku nak mengajak korang semua untuk bermuhasabah sejenak... Kita lihat situasi yg berlaku sekarang. Situasi yang semakin menyebabkan kita semua risau, takut, bimbang dan seumpama dengannya... Aku rasa semua tahu apa yg berlaku sekarang ni... Seluruh dunia takut kepada virus H1N1. Sekarang ini kita diuji... Diuji oleh Allah s.w.t... Allah s.w.t. nak tgk kita mampu atau tidak menghadapi dugaan atau ujian yg diberikan. Mengapa kita diuji sedemikian rupa...? Supaya kita mengingati Allah... Supaya kita tidak lalai terhadap segala tanggungjawab kita sbg hamba-Nya di atas muka bumi ini. Agar kita tidak lari dari landasan yg betul... Agar kita tidak sesat....


Semoga kita semua mendapat keredhaan daripada-Nya... Amin...


Sama-sama la kita hayati lagu nasyid kat bawah ni... kalau nak tau macam mana lagu ni, cari la kat youtube k... Serius, lagu ni sangat bermakna dan dapat menjadikan hati kita tenang... Aku syorkan korang dgr la lagu ni k... Berkali-kali aku dgr... Sangat tenang...

AZAB ILLAHI
Oleh: IRSYADEE

Allahummad fa' 'annal baalaa'..
fa aadimna 'alar rakhaa'..
wa anta 'alaa
kulli syai in qadiir..
antal awwalu wal akhiir..

lapangkanlah hatimu dlm musibah..
dan bersabarlah di jalan Allah...
jgn hanya memeluk..dunia fana..
yg bersalut dengan dosa..

ingat azab neraka..
akan mengejar mu saat kau mati..
jd jujurlah harungi hidup ini..
jauhi azab Illahi..

bersyukurlah selalu..dan jangan ragu..
nescaya jauh azabmu..



Hati aku lapang dan tenang bila dgr lagu ni...

3 comments:

mImInazIra said...

alhmdulillah..thanx 4 the reminder..

yes..people always forget Him..just during the difficulties He come across our mind..which is bad..

flashback : manusia..come from word 'nasia' which mean lupa..

so..bile dh ingt..kne saling mengingati...hmmm
;D

LUVLYDIYANA said...

insaf jap..hiihi

Anonymous said...

insaf...huhu
slmt menymbut ramadhan en.p0et...

Aku & Dia

Daisypath Anniversary Years Ticker