Sahabat@Dusun Bayu

Tuesday, December 7, 2010

Tanya sama hati... Apa yang kau rasa...?

Salam...
 
Entri luahan rasa hati yg tak mampu berkata-kata...
Cuma dapat merasa pada zahirnya...

Dingin malam ini menyelimuti tubuhku yg separuh dibogelkan. Cengkerik bernyanyi merdu di luar kamarku ini seolah-olah berlawan, bunyi siapakah yang paling merdu... Aku cepat-cepat menarik baju yang aku letakkan dipenjuru katilku tadi. Rasa sejuk aku rasakan mula menyerang tubuhku... Aku pakaikan semula baju yg aku tanggalkan tadi... Kelajuan kipas aku perlahankan daripada nombor 3 ke nombor 2... Hah...! Baru la kurang sedikit rasa sejuknya... 
 
Bilik warden yang aku dan 2 orang lagi guru baru duduki untuk sementara ini sudah mula sunyi sejak sejam tadi... 2 orang sahabatku itu sudah lena dibuai mimpi indah dek malam yg dingin ini... Cuma aku yg belum mahu melayan mataku yg mahu beradu ini... Ada sesuatu yang sedang bermain difikiranku... Dan aku yakin, sahabat-sahabatku yang lain juga memikirkannya. Sudah pasti ada yg tidak lena tidurnya... Dan pasti juga ada yg sudah berkuruh tidurnya... 
 
Gaji yang dijanjikan akan diterima pada bulan 12 ini nyata membuatkan kami semua gembira dan teruja. Mana tidaknya, gaji pertama bergelar guru. Tambahan pula, masing-masing sudah berkira-kira mahu membayar wang pendahuluan sewa rumah terutama guru-guru dari semenanjung & perbelanjaan lain. Bagi aku, aku mahu memberikan sebahagian daripada gaji pertamaku kepada emak & bapa. Sebahagian lagi untuk membayar hutang-piutang. Dan selebihnya untuk membeli perkakas rumah guru yg akan aku duduki. Namun, segalanya punah belaka apabila kami semua mendapat tahu berita yg mendukacitakan kami bahawa gaji kami hanya akan dapat pada bulan 2 tahun depan... 
 
Aduh...! Alamak...! Apa...? Betul ke...? Macam mana ni...? Itu adalah antara reaksi & keluhan sahabat-sahabatku yg mengharap akan mendapat gaji pertama kami pada bulan 12 ini... Kebanyakan kami bukanlah daripada keluarga yg berada... Masing-masing berkata mereka telah meminjam duit daripada keluarga & saudara mara untuk mengadakan diri di sini... Kesian & turut bersimpati juga aku mendengarnya... Aku cuma mampu meminta mereka supaya bersabar sahaja... InsyaAllah, mesti ada caranya untuk meringankan beban mereka... Termasuk juga aku... Hmmm... Itulah perkara yg bermain-main difikiranku ketika ini... 
 
Tapi, ada lagi perkara yg bermain-main difikiranku... Masih lagi berlegar-legar di ruang fikiranku... Masih lagi berada di dasar hatiku... Masih lagi terbuku di jiwaku... Dia... Ya... Tentang dia... Dia sudah kembali semula... Kembali mengisi ruang hatiku... Mengubati semula luka yg membelah hatiku dulu... Kehadirannya kali ini sangat membahagiakan aku. Kehadirannya semula menyerikan hidupku... 2 tahun berlalu... 2 tahun yang penuh dengan pelbagai kisah kami... 2 tahun yg bermakna bagi aku...


Ada sahabat yg bertanya, kenapa tak hapuskan saja "Countdown" itu... Bukan sudah tidak ada apa-apa lagi dengannya...? Aku cuma mampu tersenyum... Namun, hatiku masih yakin & kuat mengatakan bahawa dialah jodohku... Dialah kekasihku... Dialah yang akan menjadi isteriku... Dialah yang akan menjadi ibu kepada anak-anak kami... Dan hanya dialah yg akan menjadi permaisuri sepanjang hayatku... Syukur alhamdulillah... Walaupun banyak cabaran & dugaan yg aku lalui... Walaupun hati telah dilukai... Walaupun ada halangan yg tidak bertepi... Namun, Allah masih lagi menetapkan hatiku untuk setia menunggunya... Dan penantianku tidak sia-sia apabila dia kembali semula kepadaku... 
 
"Selamat ulangtahun perhubungan kita wak... Sudah 2 tahun kita berkasih-kasihan... Sudah bermacam-macam dugaan kita lalui... Sudah bermacam-macam perasaan kita rasai... Sudah bermacam-macam halangan kita rempuhi... Dan kita masih di sini... Masih bersama kembali... Merencana kehidupan yg kita hendaki... Saya doakan & berharap agar semua yg kita hajati akan dimakbulkan oleh Illahi..."

Kehadirannya semula dalam hidupku memang tepat pada masanya... Terima kasih kerana hadir semula dalam hidupku... Terima kasih kerana masih mencinta & menyayangi diriku... Terima kasih kerana sudi merencana impian masa depan denganku... Terima kasih kerana sudi melengkapi hidupku... 2 tahun lagi... InsyaAllah... Kita akan bersatu... Kita akan sama-sama merealisasikan impian kita... Semoga semuanya akan dipermudahkan oleh-Nya... Amin...

Aku sangat mencintai & menyayangi dirinya...
Doakan kami akan bersama...
Buat selama-lamanya...

Sekian sahaja luahan hati yg meronta-ronta mahu berbicara...

~~~...Entri yg penuh dengan bahasa berbunga-bunga... Jangan jemu... Jangan mengata... Aku tidak memaksa kamu membaca...Hehe...~~~

18 comments:

Syira C Gadis KidaL said...

salam...

mungkin dengan kehilangannya kita akan mendapat yang lebih baik :)

semua itu rahsia Tuhan :)

jangan sedih2..

Yann Mazian said...

semoga kebahagiaan itu akan menjadi milikmu selalu dan selamanya, cegu... hihi. :D

Amin... :)

Azwandy Bin Muhamad said...

@Syira C Gadis KidaL wslm... thanks... betul tu...
saya sudah tidak bersedih dah... Hehe...

Azwandy Bin Muhamad said...

@Yann Mazian amin... makseh oi...hehe...

ciK LyndaWawa igUana said...

yer..best eh..gumbira saya mendengarnya...hehe

CERITA LEBAT said...

kdg2 apa yg kita rasa teruk utk kita sebenarnya bagus utk kita..mgkin ada hikmah..senyum sokmo..

Azwandy Bin Muhamad said...

@ciK LyndaWawa igUana kmk pon gumbira kak..hehe...

Azwandy Bin Muhamad said...

@CERITA LEBAT yup... thanks k...

Wan Zulqhairi said...

tahniah, anda telah ditag satu contest yang amat menarik.. Sila ke... http://wamozuwaha.blogspot.com/2010/12/edit-foto-contest.html

Sofia Karim said...

xsabar nak tggu lagi 2years tu.. siapakah gadis bertuah itu..hehehe

fiza sarawak said...

gik msih juak cinta romeo&juliet zaman tok owh.hihi
respect juak kmk ngn ktk eh.i'm so hepi for u.
sesungguhnya nikmat bg org2 yg bersabar adlh sgt besar.ya janji ALLAH.=)

Lurunna said...

abg wandy.... terharu :')

tahniah utk abg & kakak...happy for both of u..!

Ms. Dyla Qistina said...

saya sentiasa mendoakan moga jodoh anda dan dia diperkuat dan diperteguhkan.. Semakin banyak dugaan, makin kentalla hubungan itu. :)

p/s: entri bunga2 bahsa takpa. kami di warkah bonda sangat suka :D kikiki

Dyla Qistina

Azwandy Bin Muhamad said...

@Wan Zulqhairi Thanks invite sy join contest tu..hehe..

Azwandy Bin Muhamad said...

@Sofia Karim Hehe... dia plak yg x sabar..hehe... tunggu la k... nanti saya jemput..hehe.. dtg tau...

Azwandy Bin Muhamad said...

@fiza sarawak kenak xda..hehe... makseh oi... yalah tek.. ada hikmahnya org yg bersabar...hehe...

Azwandy Bin Muhamad said...

@Lurunna Nape terharu...? sbb sedih ktorg x dpt gaji bulan ni ke...?huhu...

Thanks ye lurunna 4 ur wish...

Azwandy Bin Muhamad said...

@Ms. Dyla Qistina Thanks husna... semoga doa husna akan dimakbulkan..hehe...

suka eh bahasa bunga2...?hehe... tnx k...

Aku & Dia

Daisypath Anniversary Years Ticker