Sahabat@Dusun Bayu

Monday, July 19, 2010

Pokok Bunga Hiasan Beracun

Salam...

Semalam g jalan2 kat blog Buaya-Merah...
Mcm biasalah, mmg ada saja info yg menarik kat blog tu...
Poet Dusun Bayu pon nak share info penting drpd blog tu...
Kalau nak tau byk lagi, jenguk la blog tu k...

Ni la yg aku nak kongsikan...

Pokok Bunga Hiasan Beracun...!

Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumboh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam.

Sila maklumkan kerana terdapat kes kematian yang jarang dilapurkan diakibatkan oleh pokok ini. Selalu kes ini diklafikasikan sebagai "food poisoning".

Keprihatinan anda menyebarkan berita ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

Sumber: Blog Buaya-Merah

~~~...Kat rumah aku pon ade bunga hiasan ni..~~~

5 comments:

Aniza said...

Salam.

Bagus info ni..
Kat rumah memang ada pokok ni tapi nasiblah tak ada kes 'keracunan' pokok dari Rwanda dan Uganda ni.

Azwandy Bin Muhamad said...

Aniza- wslm... Tu la... Lps baca blog tu trs g tgk kat luar rumah.. ade gak rupenye bunga tu... Blog tunasilham pon tukar alamat gak ke?

Aniza said...

hehe...pagi ni saya dah tukar posisi pokok bunga ni. jauh sikit dari tempat biasa.

tunasilham dah ditukar kepada http://anizawahit.blogspot.com/
saya uruskan menjadi satu..

sorry..

sue@p.l.e.i.a.d.e.s said...

rumah sue pun ader pokok nie..oh no!!

Puteri Dyla Qistina said...

nasib baik pokok camni org selalu gune replika, bukan pokok betul.. fuh thanks for the info :)

Aku & Dia

Daisypath Anniversary Years Ticker