Sahabat@Dusun Bayu

Sunday, November 7, 2010

BAGHBAN: Cerita Yang Membuat Aku Terharu

Salam...

Berjumpa lagi kita sahabat-sahabat blogger yg disayangi...

Petang semalam saya tengok cerita hindustan...
Memang susah saya nak tegok cerita hindustan sebenarnya...
Bukan minat pun nak tengok cerita mcm tu...
Biasanya cerita hindustan ni penuh dengan dunia fantasi...
Angan-angan...
Khayalan...
Dan lagunya yg banyak...
Hehe...

Tapi, cerita yang saya tengok semalam sangat memberi makna dalam diri saya...
Baghban tajuknya...
Sangat berbeza dengan cerita-cerita hindustan yang lain...
Cerita ini tiada unsur khayalan mahu pun fantasi...
Tetapi, cerita ini lebih kepada kekeluargaan...
Dunia realiti...
Yang sangat dekat dengan masyarakat kita masa kini...

Cerita itu juga banyak menggunakan bahasa-bahasa yang indah-indah
dan sangat memberi kesan yg sangat mendalam kepada penoton termasuk saya...
Hehe...

"Bukan senang hendak membuatkan penonton rasa terharu & hiba apabila menonton sesebuah cerita... Tidak kira sama ada dalam keadaan sedih atau gembira... Kerana apabila rasa terharu & hiba itu digabungjalinkan oleh mainan jalan cerita & bahasa yang indah, maka sangat berkesanlah sesebuah cerita tersebut..."

Inilah poster cerita tersebut...

Antara dialog atau ayat yg sangat membuat saya terkesan ialah...

"Jangan sentiasa mengharapkan sesuatu... Kerana apabila yang diharapkan itu tidak kesampaian, kita akan berasa sangat sakit..."

"Ibu & bapa sanggup menghabiskan wang walau sesen pun semata-mata mahu menggembirakan anak mereka... Sehingga mereka terpaksa melupakan keinginan mereka sendiri..."

"Anak-anak lebih nampak isteri/suami mereka menangis... Daripada melihat ibu atau bapa mereka menangis..."

Itu adalah antara dialog atau ayat dalam cerita tersebut yang sangat membuatkan saya terkesan... Banyak lagi sebenarnya dialog atau ayat yang membuatkan saya terkesan.. Pendek kata sepanjang cerita tersebut...
Hehe...

"Seseorang penulis atau sasterawan yang menulis novel melalui daya imaginasinya tidak dapat menandingi hasil tulisan seseorang yang menulis melalui perasaan dan isi hatinya..."

Siapa setuju angkat tangan...?
Hehe...

Baiklah.. Sekian dulu...

Terima kasih kerana sudi membaca...

~~~...Beberapa hari sahaja lagi... Huhu...~~~

11 comments:

cik ayuri said...

cik ayuri pun tgk cte baghban ni semalam..tp for 2nd time la =)) suke kot..teringat jasa ibu ayah bsarkn kte kn..cdey2

maher lamm said...

Try la khabie khusi khabie gham,..agk besh gak ar....

♥♥♥aRiSa FunAbAsHi♥♥♥ said...

kite pon tgk pakcck..cmpai nanis..
percaye x..
hahaha..kudus aty kite..kan...
sobsob..sedhnye..

Azwandy Bin Muhamad said...

@cik ayuri tu la..teringat jasa mak & ayah kn..huhu...

Azwandy Bin Muhamad said...

@maher lamm dah tgk dl..tapi, x best..hehe...

Azwandy Bin Muhamad said...

@♥♥♥aRiSa FunAbAsHi♥♥♥ sampai mak cik nangis eh... tu la.. citenya buat org terharu...

eza@miza said...

citer nie mmg best gler..
da bnyak kali akak tgok...
mmg melekat d ati la...
bnyak pngajaran yg kita ley dpt.. huhu

Azwandy Bin Muhamad said...

@eza@miza betol tu kak...banyak pengajaran kn dlm cite tu..hehe..

sue@p.l.e.i.a.d.e.s said...

btol2.. citer ni mmg bermakna. bkn sng nk cri cter industan yg meaningful cam citer ni n slumdog milionaire.. ;)

WEI LYN said...

se7,se7..heee

Azwandy Bin Muhamad said...

@sue@p.l.e.i.a.d.e.s ha a...betul tu kak sue...

Aku & Dia

Daisypath Anniversary Years Ticker