Sahabat@Dusun Bayu

Wednesday, September 22, 2010

Insan Teristimewa Yang Dinanti Tak Kunjung Tiba

Salam...

Apa khabar sahabat-sahabat blogger yg disayangi..?
Semoga berada dalam keadaan sihat & gembira selalu...
Kalau entri yg lepas Poet Dusun Bayu berbaur kegembiraan...
Untuk entri kali ini pula lebih kepada kesedihan...
Huhu...

Dua tiga hari yg lepas, saya menulis mengenai penantian insan teristimewa di Facebook saya...
Ada juga yg tertanya-tanya...
Siapakah gerangan insan teristimewa yg dinanti-nanti...

Saya akan jelaskan siapakah insan teristimewa yg saya maksudkan itu...

Ceritanya bergini...

Kakak & abang ipar saya belum lagi dikurniakan cahayamata...
Jadi, mereka berikhtiar untuk mengambil anak angkat...
Insan yg teristimewa yg saya maksudkan ialah bakal anak angkat kakak & abang ipar saya...

Dipendekkan cerita...
Beberapa hari sebelum raya hari tu, kakak & abang ipar saya telah membeli segala persiapan untuk menyambut kelahiran bakal anak angkat mereka...
Kegembiraan jelas terlihat pada wajah mereka yg tidak sabar untuk menjaga anak angkat tersebut seperti anak mereka sendiri...

Persetujuan untuk memberikan anak tersebut sebagai anak angkat kepada kakak & abang ipar saya sudah dibuat secara lisan...
Cuma menunggu bayi itu lahir sahaja...

Hari demi hari menunggu...
Pada 19 September 2010...
Lahirlah seorang bayi lelaki yg comel...
Bayi lelaki itulah bakal anak angkat kakak & abang ipar saya...
Nama untuk bayi lelaki itu juga sudah dipilih...
Muhamad Rizqi Fitri...
Itulah nama bayi lelaki itu sekiranya sah menjadi anak angkat kakak & abang ipar saya...

Kegembiraan kakak & abang ipar saya jelas terlihat apabila bayi tersebut selamat dilahirkan...
Kami sekeluarga juga turut gembira untuk menyambut bakal ahli keluarga baru kami...
Bergitu juga dengan keluarga abang ipar saya...
Mereka turut gembira & tidak sabar menanti bakal ahli keluarga baru mereka...

Setelah kelahiran bayi lelaki itu...
Kakak & abang ipar saya setiap hari pergi ke hospital untuk melihat bakal anak angkat mereka...
Mereka juga membawa lampin, sarung tangan baby & baju untuk baby tu...
Maklumlah bakal anak angkat mereka...
Kakak saya sempat mengambil gambar bakal anak angkatnya itu...
Saya nak letak gambar baby tu kat sini...
Tapi, saya takut kakak saya tak bagi...Huhu...

Namun, setelah beberapa hari menunggu...
Akhirnya, pihak keluarga ibu & bapa baby itu tidak bersetuju mereka menyerahkan baby itu sebagai anak angkat kepada kakak & abang ipar saya...
Perkhabaran itu menyebabkan kami sekeluarga bersedih...
Apatah lagi kakak & abang ipar saya...
Mereka pastinya sangat sedih & kecewa...
Bayangkan, segala kelengkapan seperti tilam baby, bantal, botol susu, lampin, baju & lain-lain lagi sudah dibeli...
Nama sudah dipilih...
Hanya menunggu baby itu menjadi anak angkat secara sah sahaja lagi...

Tapi, segala harapan kakak & abang ipar serta keluarga kami musnah semalam...
Apabila pihak keluarga ibu & bapa baby itu memutuskan tidak bersetuju & tidak membenarkan baby itu dijadikan anak angkat...

Jelas terlihat kekecewaan & kesedihan pada wajah kakak & abang ipar saya...
Kami sekeluarga hanya mampu untuk menenangkan mereka dengan mengatakan bahawa...
InsyaAllah... Akan ada rezeki mereka nanti...
Mungkin ada hikmah dengan apa yg telah berlaku...

Kakak & abang ipar saya redha dengan apa yg berlaku...
Lampin, sarung tangan baby & baju yg telah diberikan kepada baby itu telah disedekahkan kepada baby itu...
Kakak & abang ipar saya juga tidak mahu memanjangkan lagi perkara itu...
Mereka redha & menerima apa yg berlaku dengan hati yg terbuka...

Kami sekeluarga mendapat tahu bahawa, ibu & bapa bayi itu telah didesak oleh keluarga mereka supaya membatalkan niat mereka untuk menyerahkan baby itu sebagai anak angkat kepada kakak & abang ipar saya...

Dipendekkan cerita lagi...
Saya tak nak burukkan pihak keluarga tersebut...
Huhu...

Sedih sangat2 ni..
Huhu...

Saya dah tak dapat nak menulis lagi pasal ni...

Huhu...

Sekian...

8 comments:

QERY HASAN said...

Insya-Allah, rezeki mereka akan tiba nanti...kita sama-sama doakan..

Azwandy Bin Muhamad said...

@wanhairi Amin.. Thanks wan...

Intan Inn said...

sedih intan baca tau..insyaallah ada hikmah di sebalik kejadian..semoga hidup mereka diberkati satu hari nanti..cousin intan pun lum ada baby juga..dia pun mencari anak angkat jugak...

Azwandy Bin Muhamad said...

@Intan Inn Thanks Intan...
InsyaAllah ada hikmah semua tu berlaku...

Seindah.Bidadari said...

salam..

sedihnya..

sebenarnya memang susah nk amik anak angkat ni..klu daftar kat JKM pun lambat..ada yg tggu dekat 5 tahun masih belum dapat lagi..

sabar ye..insyaAllah..ada rezeki dapat la tu nnt..

ciK LyndaWawa said...

insyaAllah, kelak sidaknya ada rezeki, bersabar dan berdoa banyak2, sia..kitak pun leh tolong doa juak...

Azwandy Bin Muhamad said...

@Bidadari Fiza Wslm... Tu la... InsyaAllah ada rezeki nanti..Hehe... Thanks Fiza...

Azwandy Bin Muhamad said...

@ciK LyndaWawa igUana Aok kak wa..kmk pon berdoa juak..hehe...

Aku & Dia

Daisypath Anniversary Years Ticker